Lastikte Balon Nasıl Oluşur ?

Lastiğin aşırı sert bir şekilde çukura girmesi veya

kaldırım gibi yüksek bir engele çarpması sonucu yanak kısmından almış olduğu bir şok darbe neticesinde yanakta bulunan karkas telleri, jant kenarı (flanşı) ile darbe arasında sıkışarak kırılır. Yanaktaki tekstil tellerin bir veya birkaçının kırılması sonucu o bölgede basınçlı

havanın etkisiyle kauçuk dışa doğru balon şeklinde şişerek, bölgesel deformasyon meydana gelir.

Şok darbe sonucu lastiğin iç kısmında ısırık tabir edilen çoğunlukla iki taraflı paralel bir darbe izi meydana gelir. Darbenin şiddetine bağlı olarak tek tarafı daha çok belli olabilir. Dış kısımda ise deformasyon, balon şeklinde belirecektir.

ÖZELLIKLE YOLDAKI ÇUKURLAR lastiğin düşmanıdır. Kış aylarında asfaltın içine sızan su donduğunda asfalt,

tabaka şeklinde kalkar ve yolda çok tehlikeli çukurlar meydana gelir. Yağmur suyu ile tamamen kapanan bu çukur tuzak halini alırlar. Diğer bir tehlike ise sert bir şekilde kaldırıma çıkma sonucu lastik yanağında hasar meydana gelmesi riskidir.

Yolda lastiklerimizi bekleyen tehlikeler: Çukurlar, düşük seviyeli yol ızgarası veya logar kapakları, asfaltta çöküntüler

DÜŞÜK HAVA BASINCI ile kullanım lastiklerimizin darbelere olan direncini önemli ölçüde kaybetmesine sebep olur. Aşağıdaki resimler farklı hava basınçlarında lastik yanak kısmının ezilmesini net bir şekilde göstermektedir.

Doğru hava basıncı, lastiği çarpmaların etkisine karşı korumaktadır. Ayrıca düşük seri lastiklerde yanakta, şok darbe riski daha fazla olmaktadır.

Yanak kısmında balon meydana gelmiş lastikler kesinlikle kullanılmamalı ve acilen değiştirilmelidir.

Bu tip hasarların tamiri mümkün olamamaktadır. Yanak kısmında yapılacak olan yama tamiri sürüş esnasında patlayabilir ve kazaya sebep olabilir. Aşağıdaki örnekte yanak kısmından tamir edilmiş fakat bir süre sonra patlamış lastik resmi gösterilmektedir.

Stepne lastik dahi olsa yanakta balon arızası kesinlikle tamir edilmemeli; lastik, kullanım dışı olarak ayrılmalıdır.